1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Tips bij het maken van een offerte

Een offerte is een belangrijk document die de doorslag moet geven bij een klant om bij u te kopen. Een offerte biedt een klant de mogelijkheid om prijzen, werkmethoden en voorwaarden van verschillende bedrijven naast elkaar te leggen. Voor uw bedrijf betekent dit, dat het maken van een offerte een gelegenheid is om u bij de klant te onderscheiden van concurrenten. De volgende tips helpen u bij het  maken van een offerte.

Offerte Tip 1
Zorg dat u bij het maken van de offerte alle klantvragen beantwoordt


Voordat een offerte wordt gemaakt, hebben de klant en uw bedrijf vaak al een of verschillende verkoopgesprekken gehad. Uit die gesprekken blijkt vaak wat de koopmotieven zijn voor de klant en welke wensen hij heeft. Het gaat daarbij niet alleen om productwensen, maar veelal ook om wensen over de uitvoering, aflevering, ontwerp of garantie. Luister goed naar de klant en neem zijn wensen mee bij het maken van de offerte. Bedenk bij het maken van de offerte dat deze oplossingen moet bieden.

 


Offerte Tip 2
Maak een offerte op maat


Het is een trend, met name bij grote projecten, om steeds meer informatie te vragen in een offerte. De offerte is dan een volledig projectvoorstel. De klant wil vaak niet alleen weten hoeveel een project gaat kosten, maar ook hoe het wordt uitgevoerd en welk tijdschema er aan verbonden is. Zelfs volledige ontwerpen worden soms als onderdeel van de offerte gevraagd.

Het maken van een dergelijke offerte vereist een goed omschreven voorstel met duidelijke ontwerpen en tijdschema's. Zodat de opdrachtgever precies waar hij aan toe is. In een aantal gevallen kan juist de extra informatie over het project de klant over de streep trekken. Maar maak uw offerte niet  te groot en houd het offertebedrag bij het maken van de offerte goed in de gaten. Een goede offerte maken is maatwerk.


Offerte Tip 3
Ga bij het  maken van de offerte strategisch om met de
prijs

Als de concurrentie groot is, willen een bedrijf  nog wel eens onder de kostprijs gaan zitten om een opdracht binnen te krijgen. Financieel gezien is dit een slechte zaak. Soms probeert men achteraf door het opvoeren van extra kosten toch nog winst op zo'n project te behalen, maar een erg nette methode is dit niet.

Dit betekent overigens niet dat onder de kostprijs offreren altijd onverstandig is. Om strategische redenen kan uw bedrijf ervoor kiezen om 'koste wat kost' een project binnen te halen. Reserveer in dat geval geld in uw bedrijf om dit soort opdrachten te kunnen bijfinancieren.



Offerte Tip

Snelheid telt bij het maken van uw offerte 

Met name bij de wat kleinere opdrachten kan de snelheid bij het maken van de offerte doorslaggevend zijn voor het succes van een offerte. Een ondernemer die een opdrachtgever binnen korte tijd duidelijkheid kan geven over de kosten van een product, heeft een pré. Vaak hebben opdrachtnemers op hun beurt weer te maken met krappe deadlines of gebruiken ze de offerte van toeleveranciers voor hun eigen offertes. Probeer dus bij het maken van uw offerte zo snel mogelijk te zijn als dit voor u realiseerbaar is.


Offerte Tip 5 
Het maken van een offerte kost u geld

Bij grote projecten vragen opdrachtgevers vaak complete ontwerpen als onderdeel van de offerte. De opdrachtgever wil niet alleen weten wat het kost, maar ook alle specificaties hebben van een project. Voor uw bedrijf betekent dit vaak dat er veel werk wordt gestoken in het maken van een offerte. Het maken van een offerte wordt op deze manier een kostbare zaak. Het is in die gevallen niet ongebruikelijk om voor deze offerte een bedrag aan onkosten te rekenen. Maak dit dan wel van te voren duidelijk aan uw opdrachtgever. 

bron: www.sign.nl




Wilt u Meer Omzet Maken met Praktische Verkooptools?

Meld u zich dan vandaag nog aan als gebruiker van de Portal Orders en Opdrachten Binnenhalen

Deze portal bevat vele handige Verkooptools die uw omzet merkbaar zullen vergroten! 

Zoals Software voor het schrijven van een scorende offerte, een sterk Belscript of een wervende verkoopbrief. 

Maar ook Tools voor verkoop via Internet en Social Media en Tools voor verkoop via een Franchise formule. 

En natuurijk tools voor het maken van allerlei marketingplannen en verkoopplannen. 

Met maandelijks een aanvulling van Nieuwe Verkooptools!


Aanmelden 

Meld u aan voor een jaargebruik en ontvang geheel gratis als welkomstgeschenk de Software Offertes Schrijveninclusief een Handige Rekentool en een Boekje met tips over het schrijven van scorende Offertes (Winkelwaarde  EURO 69,- excl. BTW) 

Klik hier voo
r meer informatie

Klik hier om u direct aan te melden 


 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
met goed taalgebruik meer omzet
opvolgen offertes een kwestie van consequent nabellen
offertes maken: schrijf systematische offertes
tips voor uw offerte
tips bij het maken van een offerte
offerte model toepassen zorgt voor hogere offertescore
offerte schrijven voor een dienst: denk er goed over na!
offerte uitbrengen in soorten en maten
offertes schrijven doet u niet voor iedere klant!
offerte versturen ja of nee?



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.